Saturday, 9 November 2019

BAB 8 : PENGURUSAN PEMBELAJARAN

BAB 8 : PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Jere Brophy dalam rencananya yang bertajuk Educating Teachers About Managing Classroom and student dalam International Journal of Research and studies (1998) telah menghuraikannya seperti berikut:
"Classroom management refers to actions taken to create and maintain a leaving environmental condusive to attainment of the goals of instruction, (arranging the physical environment of the classroom, establishing rules and procedures, maintaining attention to lessons and engagement in academic activities."
 KONSEP BILIK DARJAH
DAHULU

Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok  besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah. Surau atau pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah.
SEKARANG
Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah.
Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam  satu-satu kelas.
Pengurusan Pembelajaran sangat penting bagi semua sekolah dan institusi pembelajaran yang ada di Malaysia.  Antara orang yang sangat penting dalam memainkan peranan penting dalam pengurusan pembelajaran ini ialah guru itu sendiri. Guru hendaklah membimbing pelajar dengan jayanya dalam mana-mana subjek yang diajar. Cikgu yang berpengalaman dan kreatif dalam mengajar sudah pasti akan meningkatkan prestasti sesebuah sekolah dalam bidang akademik dalam subjek yang diajarnya. Namun, tidak semua guru yang ada di Malaysia ini mempunyai kemahiran yang sama dan mempunyai cara mengajar yang berbeza.

Bagi memenuhi hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia dalam menyasarkan pengunaan kaedah PAK21 yang menyeluruh di semua sekolah yang ada di Malaysia ini, guru hendaklah mengajar dengan kreatif dan sentiasa mencari kaedah mengajar yang baru dalam P&P. Hal ini sudah semestinya akan memberi impak yang sangat positif terutamanya dari segi pengetahuan pelajar dalam apa yang telah dipelajarinya. Bukan itu sahaja, pelajar juga tidak akan mudah bosan dan jemu dalam kelas semasa P&P sedang dijalankan sekiranya PAK21 ini dipraktikkan. Pelajar akan mudah merasa bosan apabila cikgu hanya tahu bercakap dan menulis nota di papan putih. Oleh itu, cikgu wajib menjadi kreatif semasa P&P dan sentiasa mencari kaedah yang baru untuk pelajarnya.

No comments:

Post a Comment