Saturday, 9 November 2019

BAB 14: Pengurusan Pendidikan Pencegahan Dadah

BAB 14: Pengurusan Pendidikan Pencegahan Dadah



Melalui keratan akhbar diatas, kejadian yang berlaku di Shah Alam dimana sebanyak 50 tangkapan dilakukan polis antara Januari dan Oktober tahun 2017 membabitkan pembabitan remaja dengan penyalahgunaan dadah. Menurut Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor bahawa sebahagian besar remaja yang ditahan adalah remaja yang masih bersekolah berusia 15 hingga 17 tahun. Beliau juga berkata: “Daripada jumlah tangkapan berkenaan 25 terbabit syabu, ganja (17), air ketum (6) dan 2 tangkapan membabitkan heroin.” Sementara itu, Pengarah Pendidikan Selangor, Mohd Salleh Mohd Kassim berkata: “Di peringkat sekolah terdapat unit bimbingan dan kaunseling yang betanggungjawab menyediakan program khidmat bantu untuk pelajar yang bermasalah. Tindakan gantung atau buang sekolah bergantung kepada kesalahan yang dilakukan pelajar. Jika kesalahan yang dilakukan berulang serta serius mereka boleh dikenakan tindakan berkenaan. ” Pelbagai inisiatif dijalankan oleh polis dan jabatan pendidikan untuk mengekang serta menangani masalah ini dalam kalangan pelajar sekolah.





Fenomena penyalahgunaan dadah dalam kalangan pelajar sekolah sebenarnya perlu dipandang serius kerana ia mempunyai perkaitan dengan permasalahan disiplin seperti merokok, ponteng sekolah, melawan guru, mencuri, bergaduh dan merosakkan harta benda sekolah. Pada kebiasaannya, pelajar yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah bukan sahaja menghadapi permasalahan disiplin dan akademik tetapi mereka juga terdedah kepada risiko gejala sosial di luar sekolah seperti penglibatan dengan kumpulan samseng, pergaulan bebas, melepak, kehamilan sebelum kahwin dan lari dari rumah (AADK, 2007).



Kementerian Pelajaran telah mengatur pelbagai strategi pencegahan awalan bagi menangani permasalahan dadah dalam kalangan pelajar. Salah satu daripada strategi tersebut ialah melalui pelaksanaan Program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) di sekolah rendah. Program PPDa merupakan salah satu daripada sistem sokongan sekolah ke arah menangani gejala sosial yang melibatkan kalangan pelajar sekolah. Menurut Mohd Muzafar Shah dan Abdul Malek (2005), Program PPDa ini harus dapat memupuk semangat jati diri pelajar yang seterusnya dapat membentuk nilai murni, budi pekerti yang mulia dan terpuji, kerohanian yang luhur dan memiliki perasaan cinta serta sayang kepada diri, keluarga, masyarakat, agama, bangsa dan negara.

Selain itu, objektif PPDa ialah:


  • * Mewujudkan pemikiran generasi muda yang bebas daripada pengaruh dadah.    Menyediakan alternatif berfaedah yang dapat mencegah mereka daripada terlibat dengan penyalahgunaan dadah.
  •   Mewujudkan suasana persekitaran yang kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran.

Kementerian Pelajaran Malaysia telah diberi tanggungjawab untuk mengenalpasti, merancang dan melaksanakan segala program dan aktiviti tindakan berhubung dengan pendidikan pencegahan dadah. Walaupun PPDa telah dilaksanakan secara menyeluruh yang meliputi peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan tetapi masih terdapat sebilangan pelajar sekolah yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Perangkaan yang dikeluarkan Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia (2006) menunjukkan bahawa terdapat sebilangan pelajar sekolah yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Mengikut perangkaan yang dikeluarkan oleh pihak berkenaan iaitu dari tahun 2002 hingga 2005 terdapat seramai 1,015 orang pelajar sekolah telah dikenalpasti terlibat dengan penyalahgunaan dadah.




Justeru, usaha untuk mencegah dadah ditumpukan kepada generasi muda kerana mereka merupakan tulang belakang dan pewaris kepimpinan negara ini pada masa depan. Seperti yang kita sedia maklum, mencegah adalah lebih baik dari mengubat. Dengan itu, adalah menjadi tanggungjawab kita bagi memastikan generasi masa hadapan hidup aman dan gembira tanpa dadah.

No comments:

Post a Comment