BAB
3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Pengurusan merupakan proses
merancang, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,
1884). Menurut Robins (1984), pengurusan merupakan satu proses mendapatkan
secara berkesan untuk mencapai matlamat. Antara kepentingan pengurusan adalah
untuk menambah pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja guru, menambahkan
produktiviti dan mendpatkan keredaan Tuhan.
Pengurusan sekolah pula mempunyai
organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia.
Organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir kerana sekolah dan sistemnya
adalah organisasi manusia. Kumpulan sasarannya juga manusia seperti kanak-kanak
dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi, dan
sosial. Pengurusan sekolah mengandungi pengurusan bilik pembelajaran, pengurusan
sumber,pengurusan tingkah laku/disiplin, pengurusan penasihatan, multibudaya,
multiupaya, sekolah dan masyarakat, dan pengurusan kokurikulum.
No comments:
Post a Comment