BAB 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
Interaksi
merupakan elemen yang paling penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Setiap guru hendaklah menggunakan interaksi semasa proses
pengajaran dan pembelajaran kerana interaksi itulah yang menyumbang
kepada matlamat pembelajaran tercapai. Interaksi dalam bilik darjah
dapat didefinisikan sebagai suatu tindakan yang berlaku
sekurang-kurangnya dua pihak atau lebih. Semasa interaksi dalam bilik
darjah berlaku pelajar perlu digalakkan untuk berinteraksi dengan guru
atau rakan lain sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran supaya para
pelajar dapat mengalami sendiri proses pembelajaran.
Berdasarkan
keratan akhbar tersebut, didapati bahawa gajet merupakan salah satu
alat komunikasi yang akan menjadi penghalang interaksi sosial. Namun,
seperti yang kita tahu, kemajuan teknologi semakin berkembang yang kita
tidak dapat menafikannya. Walaubagaimanapun, interaksi melalui gajet
adalah berbeza berbanding interaksi sosial kerana tulisan tidak dapat
menterjemahkan perasaan seseorang. Tambahan pula, keberkesanan dalam
komunikasi juga semakin berkurangan.
Kurangnya
interaksi sosial kini membawa kepada elemen negatif seperti kurangnya
kepercayaan serta prasangka, iaitu musuh utama perpaduan yang kini
memberi kesan kepada kesatuan keluarga dan juga perpaduan kaum di
Malaysia.
Oleh
itu, bagi menggalakkan interaksi sosial terus berlaku, kempen kesedaran
mengenai kepentingan interaksi sosial berbanding kebergantungan gajet
perlu diadakan, membuat peraturan larangan penggunaan gajet di kawasan
sekolah, menutup segala Wi-fi di kawasan dan waktu tertentu dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment