BAB 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
- Melalui akhbar ini, jelas bahawa kerajaan amat menitikberatkan akademik terhadap orang kurang upaya. Buktinya, Kementerian Pendidikan akan melaksanakan usaha menaik taraf sekolah di seluruh negara secara berperingkat supaya lebih mesra Orang Kurang Upaya (OKU).
- Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, berkata kementerian akan menyediakan peruntukan RM200,000 bagi setiap sekolah. Bantuan termasuk sekolah harian biasa terletak di kawasan bandar atau luar bandar mahupun sekolah pendidikan khas. Menurutnya, buat masa ini terdapat 82,000 murid dan pelajar OKU yang mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), Program Pendidikan Inklusif (PPI) atau di sekolah pendidikan khas.“Daripada kira-kira 10,000 sekolah di seluruh negara, hanya lebih 1,000 adalah mesra OKU.
- Kemudahan berkenaan perlu diwujudkan di setiap sekolah, tambahan pula mulai tahun depan, dasar sifar penolakan permohonan kemasukan ke sekolah bagi murid berkeperluan khas dilaksanakan. Murid berkeperluan khas boleh mengikuti Program Pendidikan Inklusif (PPI) namun mereka perlu dibuat penilaian sama ada sesuai mengikuti pembelajaran di situ.
- Tambahan lagi, sekiranya tidak sesuai mereka akan dicadangkan ke PPKI atau sekolah pendidikan khas.
- Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan usaha untuk memnuhi keperluan keperluan murid dari segi perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial yang berkeperluan khas.
- Individu pelbagai upaya mengalami kekurangan atau kecacatan sama ada sejak dilahirkan atau pun selepas mengalami kemalangan atau masalah kesihatan yang kronik. Ketidakupayaan ini akan menimbulkan masalah dalam kemahiran belajar juga seperti kemahiran mendengar, berfikir, bertutur, membaca, menulis, mengira dan menaakul.
- Masalah ini berpunca daripada kegagalan fungsi sistem saraf pusat dan boleh berlaku pada pelbagai tahap umur. Individu yang mengalami masalah kegagalan fungsi saraf biasanya sukar untuk mengawal tingkah laku, membuat tanggapan dan berinteraksi sosial dan masalah ini mungkin wujud bersama masalah pembelajaran.
PEMULIHAN
Definisi
Program Pemulihan Khas terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Program
Pemulihan Biasa, Guru Pemulihan/ Guru Pemulihan Biasa dan Murid
Pemulihan Khas. Program Pemulihan Biasa ialah “Satu program pendidikan
untuk pelajar yang mengalami masalah dalam menguasai kemahiran asas 3M
yang kompleks kerana faktor alam sekitar. Program ini dijalankan oleh
guru khas di dalam bilik khas. Guru Pemulihan/ Guru Pemulihan Biasa
merupakan guru yang terlatih di institusi yang menyediakan kursus-kursus
pendidikan pemulihan seperti di universiti, institusi perguruan mahu
pun institut pendidikan guru sama ada dalam negara atau luar negara.
Akibatnya Guru Pemulihan mempunyai kepakaran khusus untuk mengatasi
masalah yang dihadapi oleh pelajar yang lemah dalam menguasai kemahiran
asas 3M (Menulis, membaca dan mengira). Pusat Pembangunan Kurikulum
(1984); pelajar pemulihan adalah mereka yang menghadapi masalah
pembelajaran dalam kemahiran tertentu, negatif terhadap pembelajaran dan
mempunyai kelakuan yang menyebabkan pembelajaran dan kekurangan
keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
Program
Pemulihan Khas telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) semenjak tahun 1960an bagi membantu murid-murid di sekolah rendah
yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran iaitu menguasai
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M). Pada tahun 1983,
sistem pendidikan Malaysia memperkenalkan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah (KBSR) yang memberi fokus kepada masalah menguasai kemahiran
asas. Usaha bagi menangani masalah tersebut dijalankan menerusi Program
Pemulihan Khas yang diwujudkan di setiap sekolah rendah.
Fokus ke arah membasmi masalah 3M ini turut termaktub di
dalam Teras Ketiga Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan Terasa Keempat :
Merapatkan jurang Pendidikan; dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
(PIPP) 2006-2010. Melalui kedua-dua teras ini, beberapa pelan tindakan
dirancang untuk memastikan murid-murid menguasai kemahiran asas 3M pada
Tahap 1. KPM telah memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan menaik
taraf Pemulihan Khas dan menyediakan Guru Pemulihan terlatih yang
mencukupi termasuk di Sekolah Kurang Murid (SKM).
Matlamat semua murid di Tahap 1 sekolah rendah menguasai
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) kecuali Murid
Berkeperluan Khas (MBK). Objektif program pemulihan ini yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia ialah Menguasai
kemahiran asas 3M, Meneruskan pembelajaran di kelas biasa dan Membina
keyakinan diri dan bersikap positif terhadap pembelajaran.
PENGAYAAN
Pengayaan
ialah penekanan program untuk memberikan aktiviti-aktiviti tambahan
kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa
yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Dalam proses pengayaan
murid akan dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara
yang berkaitan dengan unit pembelajaran. Walau bagaimanapun, murid-murid
yang mengikuti kegiatan pemulihan berpeluang juga membuat kegiatan
pengayaan. Sesuai dengan keperluan pendidikan kini yang tidak lagi
berpusat kepada guru, program pengayaan memberi peluang kepada murid
menjalankan aktiviti secara sendiri.
Terdapat 2 jenis pengayaan iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan
menegak. Pengayaan mendatar adalah aktiviti yang berdasarkan kepada
kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan. Aktiviti melalui pengayaan
mendatar ini adalah ia akan dirancang dan dilaksanakan berdasarkan
kepada taraf pencapaian murid. Selain itu, murid di dalam kumpulan yang
lambat akan diberikan aktiviti pengayaan yang lebih mudah dan mencabar.
Tujuan pengayaan mendatar ini dilaksanakan adalah untuk memperkukuhkan
kemahiran yang telah dikuasai. Pengayaan menegak ialah aktiviti yang
berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
Berdasarkan kepada konsep pengayaan menegak ini, aktiviti akan dirancang
dan dilaksanakan dalam bentuk yang lebih kompleks, mencabar dan dalam
peringkat yang lebih tinggi daripada pencapaian murid darjah biasa.
Secara tidak langsung ini dapat mewujudkan kegembiraan, mencungkil bakat
dan kerjasama sesama mereka.
PELBAGAI KECERDASAN
- Pintar Cerdas Dan Berbakat
Menurut Zharulnizam Shah (2010)
kanak-kanak pintar cerdas merupakan kanak-kanak yang mempunyai kemampuan
pemikiran yang melangkaui usia hayat. Kanak-kanak ini biasanya jauh
lebih maju dalam bakat tertentu atau akademik berbanding dengan rakan
sebaya. Kematangan pemikiran yang menjangkaui usia hayat dapat diukur
sama ada melalui komunikasi mahupun tingkah laku. Hal ini dapat
diperhatikan apabila seseorang kanak-kanak yang berusia di bawah sepuluh
tahun tetapi dapat membicarakan masalah sejagat seperti pencemaran
alam, peperangan yang berlaku di luar Malaysia dan lain-lain isu dunia
yang biasanya dibicarakan oleh orang dewasa. Mereka juga menguasai
perbendaharaan kata yang jarang-jarang digunakan oleh rakan sebaya.
- Autisme
Menurut Norfishah Mat Rabi (2016) mengatakan IDEA 2004 mendefinisikan autisme sebagai
ketidakupayaan
perkembangan yang secara signifikannya mempengaruhi komunikasi verbal
dan nonverbal, interaksi sosial yang selalunya dapat dikesan pada usia
sebelum 3 tahun (Pierangelo & Guiliani, 2007; Trevarthen et al.,
2006). Ciri watak lain yang turut serta ialah aktiviti berulang-ulangan
dan pergerakan yang stereotaip, penolakan atau tentangan terhadap
perubahan persekitaran atau perubahan dalam rutin harian dan respons
luar biasa terhadap pengalaman deria. Menurut American Psychiatric
Association (APA, 2000), autisme dikaitkan dengan kesukaran bersosial,
kurang upaya berkomunikasi dan tingkah laku berhalangan. Hal ini
menyebabkan dunia kanak-kanak autisme masih menjadi misteri kerana tiada
siapa tahu apa yang bermain dalam fikiran mereka, khususnya apabila
mereka mula menunjukkan kecelaruan tingkah laku, sama ada tidak
mengendahkan orang lain, asyik mengulangi perkara sama atau melakukan
perkara yang boleh mencederakan diri.
BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak
yang memerlukan keperluan khas ini biasanya adalah murid yang mengalami
masalah pembelajaran. Antara murid yang mempunyai masalah pembelajaran
ialah :
- Murid Hiperaktif dan Tumpuan Terganggu (ADHD).
Kanak-kanak dalam kategori murid hiperaktif dan tumpuan terganggu biasanya sangat aktif fan
mempunyai tenaga yang berlebihan.
- Sindrom Down
Kanak-kanak sindrom down kerana kromosom yang
abnormal dan mereka dikategorikan kanak-kanak terencat akal. Kanak-kanak
sindrom down mempunyai 47 kromosom, iaitu lebih satu kromosom daripada
kanak-kanak biasa.
- Palsy Serebrum
Palsi serebrum bermaksud ada gangguan terhadap
pergerakan atau mobiliti seseorang murid. Murid tersebut tidak boleh
menggunakan sebahagian daripada otot di dalam badan dalam keadaan biasa
akibat daripada berpunca daripada virus atau kekurangan oksigen.
Pendidikan sempurna, terapi dan teknologi terkini dapat membantu murid
untuk menjalani kehidupan biasa seperti orang lain (Ramlan Salim, 2015).
No comments:
Post a Comment